INLEIDING
Deze week is het kabinet gevallen. Dat komt er van als de Geest van Jezus ontbreekt onder de mensen. Als één persoon als een dictator zijn wil tot wet wil verklaren en niet bereid is tot overleg, samenwerking en compromissen.
De Heilige Geest maakt één, de satan zaait verdeeldheid. Dat kan overigens ook binnen de kerk gebeuren. De Christelijk Gereformeerde Kerk dreigt ook uiteen te scheuren wegens een verschil van mening over de vrouw in het ambt.
Vandaag zullen we horen hoe 2000 jaar geleden het tegenovergestelde gebeurde: de Heilige Geest bracht eenheid tot stand tussen joden en heidenen, tussen Israëlieten en buitenlanders. Vreemdelingen werden vrienden van elkaar.
PREEK
Broeders en zusters in de ene Geest.
- Eén van de vele wonderen in het leven is altijd hoe een moeder met haar baby omgaat. Het kleine hummeltje kan de eerste tijd nog niet spreken. Maar vaak weet de moeder toch wat het kleintje wil. Als het ligt te blèren, zal het wel honger hebben. Als het boert, is het tevreden. Als het lacht, is het dankbaar. Moeder heeft veel liefde voor het kind. En daardoor verstaat zij het kind al snel. Waar zoveel liefde is, zijn niet veel woorden nodig.
- Misschien gaan we wel eens met de kinderen naar het buitenland. Misschien valt het ons dan weer op hoe wonderlijk de kinderen in contact komen met de kinderen van het vakantieland of met andere kinderen op de camping uit andere landen. De kinderen verstaan elkaars taal niet. Maar zijn toch vindingrijk om zich verstaanbaar te maken. Er is goede wil onder hen om met elkaar het leven te delen. Om samen te spelen en ruimte te delen. Kinderen zijn vaak spontaan en meestal nog niet wantrouwend.
- Hoe anders is het vaak waar grote Mensen moeten samenleven. We zien het in onze eigen samenleving. De afgelopen week is het kabinet gevallen over verschil van mening over migranten en nog wel over asielzoekers, migranten die moesten vluchten uit hun vaderland omdat hun leven daar bedreigd werd.
- In de lezingen van Pinksteren zien we iets wonderlijks. in Jeruzalem zijn ook veel vreemdelingen. Maar de grootste vervreemding bestond tussen die bange leerlingen binnen in de zaal van het Laatste Avondmaal en de joodse landgenoten daarbuiten. En dan gebeurt er opeens iets. De leerlingen overwinnen hun angst en beginnen weer te spreken tot de Mensen buiten. Ze spreken in vreemde talen, ingegeven door de H. Geest.
- En er is nog iets veel wonderlijker. Het meest wonderlijke is niet dat de apostelen in vreemde talen konden spreken, Maar dat ze de moed hadden om contact te gaan zoeken met de buitenwereld. De vijandige buitenwereld. De Mensen buiten verstaan niet alleen de taal. Ze verstaan ook de bedoelingen. En er ontstaat gemeenschap. Het staat nog niet in ons verhaal, maar op die dag lieten zich 3000 Mensen dopen. Het geheim ligt In de geest die een geest van liefde is.
- De leerlingen waren voor Pinksteren bijeen gebleven en hadden de liefde tot God bewaard. En God schenkt hier zijn geest van liefde. En vanuit deze liefde treden de leerlingen de vijandige buitenwereld tegemoet. En op 3000 Mensen slaat de vonk over. 3000 mensen laten zich die dag dopen.
- In de katholieke kerk van Frankrijk zijn dit jaar duizenden volwassenen gedoopt. En ook in Nederland en andere westerse landen groeit het aantal toetreders snel. Hoe kan dat? Dat kan omdat de polarisatie van eind vorige eeuw verdwenen is. In de bisschoppensynode van de afgelopen twee jaar over een synodale kerk hebben de bisschoppen en leken, mannen en vrouwen, naar elkaar geluisterd en zo kon de Heilige Geest over hen neerdalen. Dat was een Pinkstergebeuren.
- Het is door deze geest dat Jezus’ volgelingen van alle tijden en van alle plaatsen worden bijeengeroepen tot daadwerkelijke verbondenheid en getuigenis. De Heilige Geest is het die ons roept tot een samenleving in zuster- en broederschap. Pinksteren is het feest van de saamhorige en solidaire samenleving. De Heilige Geest heft scheidingen op tussen mensen van verschillende herkomst en overbrugt het verschil in taal voor alle mensen die zoeken naar God en zijn gerechtigheid. Met het oog daarop zegt het boek Leviticus Hoofdstuk 19, vers 34: “vreemdelingen die bij u wonen hebben dezelfde rechten als een geboren Israëliet. Gij moet hen beminnen als uzelf, want gij zijt het zelf vreemdelingen geweest in Egypte.”
- Beste Mensen, We zijn op onze vakantie vreemdelingen en hoe gelukkig voelen wij ons als we in het buitenland gastvrijheid genieten. We merken vaak dat men dan alles doet om naar het ons naar de zin te maken. Laten wij ons dan ook zo opstellen tegenover ex- buitenlanders in onze samenleving. En daarbij moet ik nog opmerken dat velen kleurlingen hier geboren en getogen zijn, net als u en ik. En dus geen vreemdelingen zijn.
- Het pinkstergebeuren doet een beroep op ons om onze angsten overwinnen en om elkaar In de samenleving te waarderen als gelijkwaardige medeburgers. De geest van Pinksteren dringt ons tot een liefde die grenzen tussen Mensen overschrijdt. Wij vechten voor een wereld die één is, ook al weten we net als die apostelen dat er buiten dit gebouw veel Mensen lopen die ons ideaal niet delen. Maar als wij er werkelijk in geloven, dan kan de vonk naar hen overslaan.
- Wij moeten de stap naar die ander zetten, zoals de apostelen met Pinksteren. Zit het ook niet In de woorden van Jezus uit het evangelie: “vrede zij u. Zoals de vader mij gezonden heeft, zo zend ik u. Ontvangt de Heilige Geest. Aan wie gij zonden vergeeft, zijn ze vergeven. En aan wie gij ze niet vergeeft, zijn ze niet vergeven. Vergeven is ook een stap naar de ander.
- Moge over ons de geest van liefde komen opdat wij van harte elkander verstaan en beminnen.